جلسه شبکه دانشگاه های استان

استاندار خراسان رضوی : دانشگاه ها و مراکز علمی ، آموزشی مصداق عملی "ما می توانیم " هستند

۱۱ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۲۱ کد : ۴۰۳۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۲۲۰
استاندار خراسان رضوی : دانشگاه ها عرصه استفاده از فرصت تحریم برای جهش و توسعه علمی کشور / مراکز علمی ، آموزشی مصداق عملی "ما می توانیم " هستند
استاندار خراسان رضوی : دانشگاه ها و مراکز علمی ، آموزشی مصداق عملی "ما می توانیم " هستند

علی رضا رشیدیان در  بیست ششمین جلسه شبکه علمی دانشگاه های خراسان رضوی در محل دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به تحریم های ظالمانه دشمن علیه کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: هدف اصلی از این تحریم ها، مردم و ایجاد نارضایتی در آنان است که با رویکرد فشار از پایین و اختلاف در بالا  اعمال شده است .
 وی در جمع روسای دانشگاههای استان وظیفه اصلی دانشگاه ها و مراکز رشد را در این شرایط تلاش مضاعف برای توسعه علمی کشور دانست و گفت: باید تمامی زمینه هایی که دشمنان از آن به عنوان اهرم و زمینه فشار استفاده می کنند شناسایی واز ظرفیت های دانشگاهی استان و کشور برای رفع آن بهره برد.
 وی تاکید کرد : دانشگاه ها مصداق عملی "ما می توانیم "هستند و در این راستا از جمله آموزه های مهم انقلاب اسلامی خدا باوری و خودباوری بود که باعث دستاورد چشمگیری طی 40 سال گذشته شد و امروز هم با اتکا به آن ها و توان خود می توانیم بسیار پیشروتر از گذشته عمل کنیم.
رشیدیان وجود چهار هزار و 600 عضو هیات علمی در استان را ظرفیتی بالقوه برشمرد و بر لزوم تقویت ارتباط مراکز علمی و دانشگاهی و پژوهشی با بخش های صنعت ، معدن ، تجارت ، کشاورزی و خدمات در راستای تحقق خودکفایی تاکید کرد.
 وی همچنین از تمامی تولید کنندگان صنعتی، پزشکی ، کشاورزی ، فناوری و غیره خواست تا تمامی تجهیزات و لوازم مورد نیازی را که قبل از تحریم ها به کشور وارد می شد و امروز نمی توان آنها را وارد کرد در قالب نمایشگاهی احصا و از دانشگاه ها و مراکز علمی ، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان برای تولید آن دعوت و قرارداد منعقد شود.
رشیدیان گفت: با اجرایی شدن این امر علاوه بر تحقق شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی هم فراهم می شود.
استاندار خراسان رضوی افزود: در حوزه کارآفرینی با ورود دانشگاه ها به موضوع اشتغال و بررسی اشکالاتی که در حوزه دانشگاه های کارآفرین در دوره های قبلی وجود داشته نیز امید است با همت مدیران دانشگاه ها این موضوع مدیریت شده و به نوعی دانش آموختگان دغدغه کار و اشتغال نداشته باشند.
 وی تصریح کرد : باید به گونه ای عمل کرد که این دانش آموختگان بعد از فراغت از تحصیل هم برای خود و هم دیگران اشتغال ایجاد کنند و با استفاده از مزیت های فوق العاده استان بتوانند روند توسعه ای این خطه را سرعت بخشند در این راستا باید بین این مزیت ها و نیز ظرفیت های انسانی تعامل و رابطه معنا داری برقرار کنیم که امید است با کمک شبکه دانشگاهی و علمی و بخش های فعال به این امر رسیده و به سرعت شاهد دانشگاه های نسل دو و سه باشیم .
رشیدیان در این میان هم افزایی و همگرایی آموزش و پرورش با مراکز آموزش عالی را به منظور اثربخشی بیشتر آموزش ها و نیز تلاش برای استفاده از ظرفیت همه دانشگاه ها و تبدیل آنها به مراکز آموزش عالی نسل دوم و سه و چهار که کارآفرین و نوآورهستند  ، ضروری و بسیار با اهمیت خواند.
 وی حمایت از پژوهش های مساله محور ، تجاری سازی ایده ها ، تقویت سازوکار اقتصاد دوجانبه ، یکپارچه سازی و ارتقا سطح آموزش های عرضه محور ، تسهیل و تشویق فرآیند تاسیس شرکت های دانش بنیان ، یکپارچه سازی نظام ملی نوآوری با رویکرد دانشگاه یادگیرنده ، تقویت شبکه نخبگانی استان ، مهارت محوری،فرهنگ سازی و معرفی الگوهای موفق علم و فناوری ، توسعه سازوکار وقف در حوزه علم و فناوری و تحلیل پژوهش های فناوری مبتنی بر آمایش سرزمینی را مورد تاکید قرار داد.
 وی با بیان اینکه باید پذیرفت؛ ما ملتی پر مصرف و پرهزینه هستیم ،تاکید کرد : اشکال اساسی در خود ماست از این رو باید از مهد کودک ، دبستان ، متوسطه و مراکز آموزش عالی نسبت به فرهنگ سازی  و مهارت آموزی برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها برنامه ریزی و اقدام کنیم.
 رشیدیان با بین اینکه نمود این رویکرد و اشکال را در بخش های مختلف از مصرف مواد غذایی، سوخت خودرو وانرژی و غیره شاهدیم ، اظهار کرد : این امر خود چون مانعی بزرگ جلوی جهش و پیشرفت کشور را می گیرد و باید برای کاهش مصرف وهزینه در همه حوزه ها اقدام موثری نماییم


نظر شما :