در جلسه شورای هماهنگی منطقه ۹

معاون آموزشی دانشگاه: کشور امروز به دانشجویی نیاز دارد که قلم(علم) را به قدم(عمل ) تبدیل کند.

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۲ کد : ۴۳۵۱۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۸۷۶
دکتر جلالی در شورای هماهنگی منطقه ۹ دانشگاه در مشهدگفت: نیاز حال کشور به دانشجویان کاربردی و مهارتی است.
معاون آموزشی دانشگاه: کشور امروز به دانشجویی نیاز دارد که قلم(علم) را به قدم(عمل ) تبدیل کند.

معاون آموزشی دانشگاه در نشست شورای هماهنگی منطقه 9 علمی کاربردی  در مشهد گفت: نسل اول دانشگاه ها بیش از 800 سال پیش بوجود آمد و سرآمد آنها دانشگاه هایی مثل جندی شاپور بود. از سال  1990 به بعد نسل دوم دانشگاه ها  با تمرکز بر تحقیقات بوجود آمد. و پس از آن  نسل سوم دانشگاه ها برای  تبدیل پژوهش به فناوری بوجود آمد. بنابراین دانشگاهای کلاسیک برای آینده کار می کنند. ولی کشور به دانشگاه های نیاز دارد که قلم را به قدم (عمل) تبدیل کند و این ماموریت دانشگاه های مهارتی مثل دانشگاه علمی کاربردی است ما معتقدیم دانشگاه علمی کاربردی  برای رفع مشکل فعلی کشور کار می کند و  هدف آن تبدیل  دانش به کاربرد و فناوری است و تربیت کارآفرینی که در کنار ایجاد یک شغل، چند نفر دیگر را نیز به کار گیرد.. این هدف دانشگاه است که براساس نیاز روز کشور نیرو تربیت کند و آموزش دهد.

دکتر جلالی در ادامه گفت: کشور ما در این چند سال در حوزه علم تقریبا بصورت صد در صدی رشد داشته است اما در حوزه مهارتی کردن این علم با آنچه برای کشور خوب است خیلی فاصله داریم  و دانشگاه علمی کاربردی  حلقه اتصال علم نظری به عمل و اجرا است.

معاون آموزشی دانشگاه تشریح کرد: هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی مدرک نیست بلکه هدف کارآفرینی و ایجاد شغل  است و دانشجوی علمی کاربردی بایدکارآفرین و مدد دهنده باشد چرا که نیاز فعلی جامعه کار است و بخش عظیمی از حل مشکل بیکاری بر عهده  دانشگاه است و کارآفرین دانشگاه باید بتواند حداقل پنج نفر دیگر را بکار گیرد.

وی در ادامه سخنانش گفت: هدف آموزش عالی این است که این دانشگاه باید از حالت خوب به سمت خیلی خوب و ممتاز حرکت کند و این مهارت آموزی و گسترش آن است که باعث می شود دانشگاه هر روز بیشتر مورد استقبال قرار گیرد و نه تنها کوچک نشود که گسترش نیز یابد. افق دید آینده مدیران دانشگاه این است که  ما به سمتی  برویم که مثلا در مشهد در حوزه گردشگری، مرکزی با بالاترین استانداردهای آموزش مهارتی داشته باشیم. وی طرح خوشه های شغلی دانشگاه و ماموریت گرایی را در راستای همین اهداف دانشگاه است.

 این عضو هیات رئیسه دانشگاه در ادامه بیان نمود: تعدادی از مراکز آموزش علمی کاربردی دولتی بودند و توسط ارگان های دولتی ایجاد شدند که طبق مصوبه دولت باید ادغام می شدند که ما در دانشگاه سعی کردیم با کمترین آسیب برای جامعه این ادغام صورت پذیرد. ما در دانشگاه شغل محور و تقاضا محوریم و بر اساس نیاز کشور و جامعه، دانشجو جذب می کنیم و آموزش می دهیم یعنی پیش بینی می کنیم نیاز چه هست و ما به دنبال آن می رویم ، بصورتی که بعنوان نمونه در  خراسان جنوبی که قطب تولید زرشک و زعفران است بررسی نمودیم که این محصولات برای بسته بندی به خارج از کشور صادر می شود و همان محصول پس از  بسته بندی به ایران بر می گردد. چرا باید در خارج کشور بسته بندی شود- اگر صنایع جانبی داشته باشیم می توانیم محصول خود را در همین کشور خود بسته بندی کرد  و از خروج ارز جلوگیری نمود کار ایجاد نمود پس باید کمبودها را جستجو کرد و به دنبال رفع آن گشت باید دغدغه همه باشد باید منافع کلان و جامعه را در نظر گرفت. چرا که هرکدام از ما اگر در جایی که هستیم خوب کار کنیم قطعا وضعیت کشور نیز خوب می شود در یک دانشگاه در نظر بگیرید اگر آموزش خوب باشد پژوهش خوب انجام می گیرد به دنبال آن یک پژوهش خوب به یک فناوری خوب تبدیل می شود و این فناوری، شغل ایجاد می کند و ایجاد شغل و کار، گره گشای کشور می شود و ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی از هر پیشنهاد سازنده و اجرایی که به بهتر شدن وضعیت جامعه و ایجاد شغل و کار بینجامد استقبال می کنیم در حوزه گسترش از رشته هایی که برای مردم و جامعه مفید است  حمایت می کنیم. وی اظهار امیدواری کرد مناطق نه گانه دانشگاه در مسیر اشتغال و کارآفرینی پیشرو باشند و مراکز آموزش علمی کاربردی طرح های قابل اجرا ارائه و پیشنهاد دهند، دانشگاه نیز از این فعالیت ها حمایت می کند.