با آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها در کشور

برگزاری آئین شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان خراسان رضوی

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۲ کد : ۵۱۳۴۰ اخبار
تعداد بازدید:۲۴۰۶
آئین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه در استان با حضور دکتر محمدزاده، دکتر تشکری و روسای مراکز آموزش علمی کاربردی در محل مرکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی شکوه مهر برگزار شد.
برگزاری آئین شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان خراسان رضوی

در این مراسم که با حضور معاون نظارت و سنجش دانشگاه، رئیس واحد استانی، مدیرمجموعه خیریه بوستان شکوه مهر،روسای مراکز استان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و در محوطه باز مرکز علمی کاربردی شکوه مهر 18 شهریور ماه برگزارشد دکتر مرتضی تشکری، ضمن گرامیداشت آغاز سال تحصیلی و تسلیت ایام محرم و صفر اظهار کرد: درحال حاضر 22هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند و ۴۰ مرکز فعال در استان وظیفه آموزش های مهارتی علمی کاربردی به این دانشجویان را برعهده دارندفعالیت دارند .

وی در خصوص آغاز پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان افزود: در این دانشگاه  ۲۹۷ کد رشته‌محل تعریف شده که ۱۸۷ کد رشته‌محل در مقطع کاردانی و ۱۱۰ کد رشته‌محل در مقطع کارشناسی که ظرفیت پذیرش رشته کاردانی ۱۳هزار نفر و کارشناسی ۷هزار و صد نفر است و لذا دانشگاه جامع علمی‌کاربردی  خراسان رضوی ظرفیت پذیرش حدود ۲۰هزار دانشجو را برای مهرماه 99 فراهم نموده است.

رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خراسان رضوی با اشاره به 36  مرکزی که در مهرماه ظرفیت پذیرش دانشجو را دارند گفت: دومرکز آموزش علمی‌کاربردی جدید در سطح استان فعال کرده‌ایم؛یک مرکز در حوزه تامین و نگهداری خودرو  و مرکز دیگر در حوزه صنایع نان  و ماشین آلات مرتبط با آن  که همزمان با سایر مراکز آموزشی در مهرماه با جذب دانشجوهای علاقمند به بخش های خودرو و نان فعالیت خود را آغاز می کنند.

دکتر تشکری با اشاره به اینکه سطح‌بندی مراکز در سه سال اخیر، از فعالیت‌های مهم و کاربردی این دانشگاه بوده است، عنوان کرد: این سطح‌بندی باعث شد تا مراکز توانمندی های یکدیگر را بهتر بشناسند و همچنین جامعه و مخاطبان از دانشگاه‌ علمی‌کاربردی و آموزش های شغل محور آن شناخت بهتری پیدا کنند. وی در خصوص سطح بندی مراکز آموزش علمی کاربردی با اشاره به اینکه ما در استان خراسان رضوی مرکزی را که در سطح چهار باشد نداریم و تمام مراکز ما  در سطح دو یا سه هستند و عملکرد مراکز استان در ارتقا سطح بندی از سال گذشته رشد بسیار چشمگیری داشته است. البته ما اعتقاد داریم همه مراکز ما پتانسیل ارتقا به سطح بالاتر را دارا هستند.

وی بیان کرد: یکی از مواردی که در حوزه پژوهش و فناوری لازم است فعالیت‌ها مانند فعالیت های معاونت فرهنگی دانشجویی  در سامانه پژوهش ثبت شود و تایید و رد آن در اختیار واحد استان باشد تا با نظری کارشناسی و بررسی مناسب مورد تایید یا رد قرار گیرد  تا مراکز از امتیازهای آن بهره مند شوند  همانطور که در معاونت فرهنگی فعالیت‌های فرهنگی در درگاه فرآیند وزرات علوم ثبت می‌شود و اختیار رد و تایید به واحدهای استان واگذار شده است که رضایتمندی و عملکرد بهتری داشته است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی تصریح کرد: در سال گذشته علی رغم اینکه اکثر دانشگاه‌های کشور با کاهش پذیرش دانشجو در شرایط فعلی روبه رو شدند  دانشگاه علمی کاربردی با رشد جمعیت دانشجویی همراه بوده است. زیرا این دانشگاه هم به افزایش اشتغال کمک می‌کند و هم از پراکنش جغرافیایی مطلوبی برخوردار است.

وی در خصوص سال تحصیلی جدید و نحوه آموزش ها گفت: در سال تحصیلی جدید دروس نظری به‌صورت آنلاین و دروس عملی با توجه به گروه‌بندی‌هایی که شده است، حضوری برگزار می‌شود البته رعایت دستورالعمل های بهداشتی در همه فعالیت های مراکز آموزش علمی کاربردی استان الزامی است.

دکتر محمدزاده:سطح بندی هدف نیست ابزاری برای کیفیت بخشی به آموزش های علمی کاربردی است

دکتر محمدزاده ، معاون نظارت و سنجش دانشگاه نیز در ادامه مراسم با گرامیداشت سال تحصیلی جدید گفت: آغاز سال تحصیلی جدید با شرایط خاص برگزار می شود  و دانشگاه جامع علمی کاربردی علی رغم اینکه یک دانشگاه مهارتی و عملی هست گزارش ها حاکی از موفقیت دانشگاه در زمینه تلفیق آموزش های مجازی و حضوری بود وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا تشریح نمود: دانشگاه از ابتدای سال جاری علی رغم شروع ویروس کرونا و با توجه به مهارت محور بودن و برگزاری کلاس های عملی با اینکه زیرساخت های آموزش مجازی از قبل پیش بینی نشده بود اما دانشگاه با همکاری واحدهای استانی، مراکز و دانشجویان به سرعت این امر محقق کرد.امسال نیز دانشگاه جامع علمی کاربردی کلاس های نظری و تئوری خود را مجازی و کلاس های عملی را بصورت حضوری برگزار خواهد کرد. چرا که قانون مندی، ترویج مهارت آموزی و مهارت گرایی از شعارهای مهم دانشگاه است بر همین اساس دانشگاه برای این موضوع علاوه بر آموزش های دوره ای توانمندسازی مدرسان، دوره های توانمندسازی روسای مراکز را نیز آغاز کرده است.

 وی در ادامه با اشاره به سطح بندی مراکز بیان نمود: سطح بندی مراکز هدف دانشگاه نیست بلکه ابزاری است برای کیفیت بخشی آموزش ها و الان  سه سال است که کار سطح بندی مراکز آموزش علمی کاربردی آغاز شده است و آمار نشان می دهد اکثر مراکز رو به رشد بوده است. پس از سطح بندی هیچ مرکزی در سطح یک قرار نگرفت این به دلیل امتیازهایی که مربوط به حوزه هایی مثل پژوهش و نوآوری بود که مراکز نتوانستند آن را کسب کنندالبته با این وجود دانشگاه ۱۷۲مرکز نوآوری در کشور ایجادکرده، که البته کافی نیست و باید آن را گسترش دهیم تا حمایت های بیشتری از ایده های دانشجویان به عمل آید و مراکز نیز ازامتیاز آن در سطح بندی بهره مند شوند در سطح بندی ۴۰ درصد اطلاعات مراکز و ۶۰ درصد اطلاعات از سامانه نظارت و ارزیابی اخذ شده است و مراکز آموزش علمی کاربردی کشور که در سطح بندی در سطح بالاتر قرار گرفتند از تشویق و امتیازات آن بلافاصله بهره مند شدند

معاون نظارت و سنجش دانشگاه در ادامه گفت: یکی دیگر ازموفقیت های دانشگاه برگزاری آزمون های متمرکز در دو سال اخیر بوده است که افزایش متوسط نمرات دانشجویان و رضایت نسبی مدرسان نشانه اثرگذاری مثبت این آزمون ها بوده است.

معاون نظارت و سنجش در خصوص فرهنگ مهارت گرایی جامعه نیز گفت : ما سال گذشته علی رغم کاهش شدید دانشجو در سطح کشور، با افزایش حدود 20درصدی دانشجو مواجه بودیم که نشان از سوق جامعه بسوی  فرهنگ مهارت آموزی و مهارت گرایی است.

 وی در پایان با اشاره به عملکرد خوب دانشگاه جامع علمی کاربردی در ارتقا کیفیت گفت:کیفیت آموزشی هر مجموعه ای در کشور موجب بقا و اعتبار آن است در دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشجویانی داریم که علی رغم داشتن یک مدرک کارشناسی دیگر یا کارشناسی ارشد،در مقطع کارشناسی و کاردانی، مهارت کسب می کنند این موجب افتخار مجموعه علمی کاربردی است.

  در ابتدای این مراسم نیز اشرافی، مدیر مجموعه خیریه بوستان شکوه مهر مشهد در مورد فعالیت های این مجموعه سخنانی ایراد نمود و گفت: ما با توجه به جمعیت تحت پوشش خیریه شکوه مهر و نیاز به نیروهای ماهر در این مجموعه و سایر خیریه ها و مراکز توانمندسازی جامعه هدف مان با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی موفق به تاسیس مرکز آموزش علمی کاربردی بوستان شکوه مهر شدیم تا بتوانیم با کیفیت بهتری خدمات را ارائه دهیم.

هم چنین محمدحسن بداغی، یکی از روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان به نمایندگی در خصوص مسایل، خواسته های مراکز و پیشنهادات کیفی اموزش ها صحبت نمود اجرای سرود ملی ایران و مدح و ثنای حضرت رضا(ع) توسط گروه هم خوان بچه های خیریه بوستان شکوه مهر مورد توجه افراد حاضر بود

گفتنی است این مراسم با حضور اصحاب رسانه و پخش زنده صفحه اینستاگرام دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی برای علاقمندان برگزار شد.