آشنایی با مرکز آموزش علمی کاربردی آستان قدس رضوی

مرکز آموزش علمی کاربردی آستان قدس رضوی
تحت نظارت دانشگاه جامع علمی - کاربردی
آشنایی با مرکز آموزش علمی کاربردی آستان قدس رضوی
با جذب نیروهای جدید در آستان قدس رضوی که متأثر از گسترش دامنه فعالیت های این نهاد مقدس بود، و احساس نیاز به آموزش کارکنان به منظور انجام شایسته وظیفه و بر اساس اصول علمی، در سال 1365 در زیر مجموعه اداره امور فرهنگی آستان قدس رضوی، واحدی تحت عنوان بخش آموزش تشكیل و در راستای برنامه ریزی آموزش های کوتاه مدت کارکنان شروع به کار نمود. در سال 1367 آئین نامه اجرایی آموزش عمومی و تخصصی کارکنان آستان قدس رضوی توسط واحد آموزش تهیه و در سال 1368 به تصویب شورای برنامه ریزی آموزش رسید. در این آئین نامه خط مشی، اهداف، سیاست ها و انواع دوره های پیشنهادی قابل اجرا ملحوظ گردید. فعالیت بخش آموزشی در اداره امور فرهنگی تا سال 1376 ادامه یافت تا این که در این سال به منظور ساماندهی مناسب تر و گسترش سطح کمی و کیفی آموزش های مورد نیاز کارکنان، مصوب گردید مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان آستان قدس رضوی در تشکیلات آستان قدس رضوی ایجاد تا در راستای اهداف مورد نظر، برنامه های آموزشی کارکنان در یک سامانه علمی و با سازمانی مناسب طراحی و اجرا گردد. بر این اساس علاوه بر آموزش های کوتاه مدت، دوره های بلند مدت آموزشی نیز در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد جهت ارتقاء سطح علمی کارکنان آستان قدس رضوی در 9 رشته راه اندازی گردید که ماحصل آن فارغ التحصیلی تعداد 234 نفر از کارکنان بود. پذیرش دانشجو بدین منوال تا سال 1381 ادامه یافت.
با استعانت از درگاه ایزد منان و در سایه الطاف حضرت ثامن الحجج (ع)، مركز آموزش علمی – كاربردی آستان قدس رضوی با تصویب شورای برنامه ریزی آموزش آستان قدس رضوی و تحت نظارت دانشگاه جامع علمی – كاربردی، از اولین دوره پذیرش در بهمن ماه 1382 با دو رشته نرم افزار کامپیوتر و حسابداری مالی در مقطع كاردانی به روش پودمانی فعالیت خود را آغاز نمود تا بتواند علاوه بر تأمین نیاز منابع انسانی خود، قسمتی از نیازهای جامعه اسلامی ایران را پاسخگو باشد. هدف این مركز فراهم نمودن محیطی علمی و پویا برای كسانی است كه در راستای كسب علم و دانش تلاش می نمایند و با یاری خداوند بزرگ و تلاش استادان كارآمد و مجرب و كارشناسان و كارمندان سخت كوش و همچنین بهره گیری از امكانات آموزشی و كمك آموزشی مناسب و اثبات نقش مؤثر و ارزشمند خود در تربیت دانشجویان خبره و کارآمد توانسته است در حال حاضر در هشت رشته مصوب شورای برنامه ریزی آموزش آستان قدس رضوی شامل حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، امور فرهنگی، مدیریت فرهنگی، فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)، روابط عمومی، تربیت مربی قرآن کریم و امور زائرین به پذیرش دانشجو از بین داوطلبان شاغل و آزاد اقدام می نماید. به دانش آموختگان بعد از فراغت از تحصیل مدرك كاردانی و کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری از طرف دانشگاه علمی – كاربردی اعطاء می گردد.
خاصیت تغییر و تحول فرهنگ انسان در طول زمان اقتضا می كند كه در هر عصری – همراه با نیازهای اجتماعی و فرهنگی ملت ها- اصول اعتقادی و اندیشه های والا و راهگشای زندگی و آداب و رسوم دینی با بیانی در خور آن دوران بازگو شود و با اقلیمی مطابق روحیه زمان بازنویسی گردد تا هر قومی در دوران زندگی اش بتواند از برنامه هایی كه رسولان الهی برای هدایت و تربیت انسان آورده اند بهره مند شوند. بر این اساس، دوره علمی- کاردانی ناپیوسته امور زائرین و دوره کاردانی ناپیوسته علمی- کاربردی تربیت مربی قرآن کریم، با پیشنهاد و پیگیری مرکز علمی- کاربردی آستان قدس رضوی به تصویب شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی – کاربردی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری رسید و برای اولین بار در سطح کشور اقدام به پذیرش دانشجو شد.
مرکز آموزش عالی علمی- کاربردی آستان قدس رضوی در حال حاضر دارای 664 دانشجو است که 85 نفر دانشجوی کارشناسی ناپیوسته میباشند. به جهت رفاه این دانشجویان، امکان استفاده از فضاهای آموزشی و رفاهی آستان قدس رضوی از جمله کتابخانه مرکزی فراهم گردیده است.
معرفی رشته های مرکز آموزش علمی کاربردی آستان قدس رضوی
دوره کاردانی ناپیوسته علمی- كاربردی تربیت مربی قرآن
بر اساس نصوص کلام ا... مجید و فرمایشات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، آموزش قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب الهی و راهنمای سعادت و معجزه جاوید پیامبر اعظم (ص) از اهم واجبات نظام مقدس جمهوری اسلامی به شهروندان خویش می باشد.
دوره آموزشی علمی – کاربردی تربیت مربی قرآن کریم، در چارچوب نظام آموزش عالی به برنامه فرهنگی آموزشی اطلاق می شود که طی آن دانشجویان ضمن آموختن و کسب مهارت در زمینه های روانخوانی، تدویر خوانی، قرائت تحقیق، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم و علوم قرآنی مرتبط، همچون صرف و نحو عربی و .... ، با روش های تدریس قرائت ، حفظ ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم (در سطوح عمومی و متوسطه) برای آموزش به مقاطع مختلف سنی از پیش دبستانی تا بزرگسال به صورت نظری و عملی آشنا می شوند و خواهند توانست به عنوان مربی قرآن کریم در مراکز مختلف و بویژه در قالب نهضت قرآن آموزی کشور ، به آموزش قرآن مبادرت نمایند.
دوره کاردانی ناپیوسته علمی- كاربردی امور زائرین
تأمین و تربیت نیروی انسانی كارآمد، ساماندهی و بهره گیری بیشتر از ظرفیت های موجود به منظور بهره برداری مطلوب و كارآمد سازمان و تسهیل در تحقق اهداف تعیین شده در راستای برنامه چشم انداز بیست ساله آستان قدس رضوی و نظام جمهوری اسلامی، ضرورت و اهمیت اجرائی شدن دوره مذكور را نشان می دهد. سالانه در كشور ایران بیش از 70 میلیون نفر به زیارت اماكن متبركه (هفت هزار بقعه) سراسر كشور می روند، بر این اساس ضرورت ایجاب می كند كه كاركنان حوزه اماكن متبركه همچون سایر نهادها حسب نوع فعالیت و به لحاظ ارائه خدمت در بزرگترین مركز فرهنگی جهان تشیع با فراهم شدن امكان شركت در دوره های آموزشی بلند مدت بتوانند در حد توان خود موفق به دریافت آموزش های لازم و كسب مدارج بالاتر علمی گردند.
دوره آموزش كاردان امور زائرین برنامه درسی است كه در مقطع كاردانی به صورت ناپیوسته برای تربیت نیروی انسانی كاردان در حوزه اماكن متبركه آستان قدس رضوی طراحی شده است.
دوره کاردانی ناپیوسته علمی- كاربردی امور فرهنگی
دستیابی به توسعه، لازمه پیشرفت در همه شؤون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است لیکن تحول فرهنگی موافق توسعه، زمینه ساز توسعه است. توسعه فرهنگی باید در جهت زدایش و پالایش باورهای ناصحیح و جایگزینی باورهای صحیح صورت پذیرد زیرا این فرهنگ است که مبنای اصلی هویت جوامع انسانی است و پویایی و شکوفایی هر جامعه ای در سایه تحرک و سازندگی فرهنگی همان جامعه شکل می گیرد.
امروزه علیرغم گسترش روزافزون حوزه های فرهنگی در سازمان ها و نهادهای جامعه، هنوز اصول، اهداف و نقش امور فرهنگی برای تعداد زیادی از نیروهای فعال فرهنگی شناخته نشده است. دوره کاردانی ناپیوسته امور فرهنگی به برنامه درسی اطلاق می گردد که دانشجویان با کسب مجموعه ای از مهارت های علمی در امور فرهنگی و زمینه های مرتبط بتوانند امور محوله در مشاغل قابل احراز را به گونه ای شایسته ایفا نمایند.
دوره کاردانی ناپیوسته علمی- كاربردی روابط عمومی
روابط عمومی مسؤول آگاهی دادن به سازمان و افراد است و وظیفه حرفه ای آن ایجاب می کند که زمینه وفاق و سازگاری بین مصالح فردی و منافع عمومی را فراهم سازد. مطالعه افکار عمومی و جهت های رسانه ای، اقناع و ترغیب افکار عمومی با پاسخگویی ابهامات و پرسش های مخاطبین با استفاده از فنون و شیوه های روابط عمومی جهت تحقق اهداف سازمانی از اساسی ترین فعالیت های روابط عمومی محسوب می گردد.
قسمتی از توانایی های فارغ التحصیل رشته کاردانی روابط عمومی عبارتند از:
توانایی سرپرستی بخش های مختلف روابط عمومی، شناخت نحوه ارتباط با رسانه، برگزاری جلسات مصاحبه روابط عمومی، همکاری در برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها و مراسم، تهیه خبر و گزارش، ارتباط با مردم و سازمان های مختلف، شناخت شیوه های روابط عمومی، آشنایی با فناوری های جدید ارتباطی.
دوره کاردانی ناپیوسته علمی- كاربردی فن آوری اطلاعات و ارتباطات
با توجه به رشد چشمگیر و اهمیت بالای فناوری اطلاعات و نقش آن در رشد و اعتلای سایر فناوری ها، لزوم تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه بیش از پیش اهمیت و ضرورت پیدا می کند.
کاردان فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور انجام کار در زمینه های برنامه نویسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات دارای بینش و توانایی لازم بوده و می تواند طرح های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به کار گیرد. برخی از توانایی های وی عبارت است از: تهیه برنامه های کاربردی، اداره مراکز اطلاع رسانی، طراحی صفحات وب، توانمندی نگهداری شبکه های رایانه ای.
دوره کاردانی ناپیوسته علمی- كاربردی حسابداری با دو گرایش مالی و صنعتی
از ابعاد مهم مؤسسات دولتی و غیر دولتی، بعد اقتصادی و مالی آن ها می باشد که صاحبان سرمایه و مدیران اجرایی به منظور حداکثر بهره برداری از منابع موجود نیازمند افراد تحصیل کرده در رشته های مرتبط با حسابداری در گرایش های مختلف می باشد جهت تقویت این بعد اصولی، تدوین راهکار مناسب برای تربیت نیروی انسانی با اطلاعات لازم و کافی و علمی و تخصصی در امور مالی و حسابداری مورد نیاز است.
هدف از برگزاری این دوره تربیت افرادی است که ضمن آشنایی با دروس نظری، با سیستم های مالی و حسابداری آشنا شوند. همچنین توانایی تصمیم گیری های صحیح و دقیق بر مبنای اطلاعات علمی و قابل اعتماد در بهینه سازی سیستم های گردش کار دستگاه مربوط را داشته و در انجام وظایف تعریف شده در برنامه ریزی و پیش بینی های مالی و اقتصادی شرکت ها و مؤسسات دولتی و خصوصی ایفای نقش نماید.
دوره کارشناسی ناپیوسته علمی- كاربردی مدیریت امور فرهنگی
باروری فرهنگی جامعه مستلزم تبادل ارتباط و گوناگونی فرهنگ ها، تبادل و تضارب اندیشه ها، مشارکت در فعالیت های فرهنگی و خلاقیت فرهنگی، رشد و توسعه دانش است. به منظور تحقق این اهداف برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی باید در زمینه حفظ میراث فرهنگی، غنای هنری، تنوع رسانه ای، گسترش نهادهای آموزشی رسمی و غیر رسمی و ... با توجه به شرایط جامعه و نیاز مردم به صورت جذاب و متنوع انجام پذیرد.
برخی از توانایی های فارغ التحصیلان این رشته بنابر تعریف شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی- کاربردی به شرح ذیل می باشد.
برنامه ریزی فرهنگی، سازماندهی اجرای برنامه های فرهنگی، نظارت بر امور فرهنگی مطابق قوانین و مقررات، تحقیق در خصوص مسایل فرهنگی و هدایت مؤسسات فرهنگی.
مشخصات فضای آموزشی و رفاهی
|
مساحت زمین |
10.000 مترمربع |
|
مساحت کل زیربنای آموزشی (هفت کلاس، سه کارگاه رایانه، یک آزمایشگاه زبان) |
800 مترمربع |
|
مساحت کل زیربنای اداری |
400 مترمربع |
|
مساحت فضای رفاهی (نمازخانه، کتابخانه، تالار اجتماعات، سالن غذاخوری، بوفه) |
500 مترمربع |
نشانی: مشهد- خیابان کوهسنگی- بین کوهسنگی 19 و 17- پلاک 347 تلفن: 8436660 – فاکس: 8411555
پایگاه اینترنتی: http://edu.aqrazavi.org
رایانامه: info@edu.aqrazavi.org
سامانه پیام کوتاه: 30003300808080

