قرار گرفتن ارتقا کیفیت در اولویت برنامه های دانشگاه جامع علمی – کاربردی
دکتر مرتضی تشکری روز دوشنبه در نشست خبری که در محل دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان خراسان رضوی برگزار شد محورهای نشست را به تاریخچه و محتوای آموزش ها، اولویت آموزش های علمی – کاربردی در استان، توسعه برون مرزی آموزش های علمی – کاربردی، مبحث های نظارت بیشتر و هدفمند، مدرسان، آموزش و پژوهش، امور فرهنگی و دانشجویی،و بسیج اساتید استان اختصاص داد و به سوالات خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ داد.
وی در گفتار اظهار کرد:نظام آموزش های علمی- کاربردی تنها مختص ایران نیست و در کشورهای توسعه یافته نیز این آموزشها رواج دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی واحد استان خراسان رضوی تصریح کرد: آموزشهای علمیکاربردی در تار و پود دستگاههای اجرایی و در تعامل با این دستگاهها است.
وی با تأکید بر اینکه نظام آموزشهای علمی- کاربردی کمک بزرگی به توسعه اقتصادی کشور میکند، بیان کرد: این آموزشها همراه بخش خصوصی و تسهیلگر اشتغال فارغالتحصیلان و جوانان متقاضی کار است.
دکتر تشکری یکی از ویژگیهای آموزش علمی- کاربردی را بومی بودن آن عنوان کرد و افزود: هر چه آموزشها بومیتر باشد به اهداف و آرمانهای این نظام آموزشی نزدیکتر میشویم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با بیان اینکه برونگرایی در اولویت برنامههای دانشگاه است، گفت: اولویتهای توسعه آموزش علمی- کاربردی در خراسان رضوی شامل توسعه گردشگری و زیارت، توسعه روستایی و توسعه کشاورزی پایدار است.
وی یکی از ویژگیهای دانشگاه جامع علمیکاربردی را حضور در مناطق کمتر توسعهیافته بیان کرد و افزود: در استان خراسان رضوی 65 مرکز آموزش علمیکاربردی فعال وجود دارد که 45 مرکز در مشهد و 20 مرکز در سایر شهرستانها قرار دارد.
دکتر تشکری ادامه داد: بالغ بر 52 هزار دانشجو در مراکز استان در حال آموختن علم و مهارت هستند که از این تعداد حدود 38 هزار نفر در مشهد و 14 هزار دانشجو در شهرستانها متمرکز هستند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی تعداد رشتههای این دانشگاه را 360 رشته اعلام کرد و گفت: 217 رشته در سطح کاردانی و 149 رشته در سطح کارشناسی وجود دارد.
دکترتشکری یادآور شد: چهار هزار و 899 مدرس در استان با دانشگاه علمی- کاربردی همکاری میکنند.
وی در ارتباط با بحث پژوهش، بیان کرد: برای سال جاری در نظر داریم 6 المپیاد تخصصی و 6 مرکز رشد در مراکز صنعتی ایجاد کنیم
وی در ادامه با بیان اینکه با هدف ارتقا کیفیت آموزش های علمی – کاربردی در استان نظارت بر مراکز بیشتر و هدفمند تر شده است بیان نمود ما طی دو ترم گذشته حدود 85 بازدید که به صورت بازدید های ادواری بوده و حدود 80 بازدید سرزده داشتیم تا بتوانیم مراکز را به سوی استانداردها و کیفیت مورد نظر دانشگاه رهنمون سازیم. در ایام امتحانات تمامی مراکز مورد رصد و بازدید قرار گرفته تا بهترین برگزاری در سطح امتحانات را داشته باشیم.
دکتر تشکری در پاسخ به یکی از خبرنگارها خاطرنشان کرد: رشتهی فناوری اطلاعات بیشترین جمعیت دانشجویی استان را دارد.
