نشست هم اندیشی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با روسای مراکز آموزشی استان
● در خصوص اطلاع رسانی و معرفی دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدام بخشی صورت نپذیرفته، این یک وظیفه همگانی برای همه ما است که به معرفی دانشگاه بپردازیم.
در این نشست که روز چهارشنبه 28 اردیبهشت سال جاری در محل سالن جلسات مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد و با حضور روسای مراکز آموزشی برگزار شد،سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت های هیات رئیسه جدید دانشگاه در جهت تسهیل و کیفیت بخشی به فعالیت های دانشگاه و مراکز آموزش گفت: دانشگاه و مراکز آموزش علمی کاربردی آنطور که باید برای جامعه معرفی نشده و اطلاع رسانی کافی صورت نگرفته است و همه ما باید اهتمام ویژه ای در این خصوص داشته باشیم چرا که فرهنگ مهارت آموزی جامعه را بسوی اشتغال و کارآفرینی سوق می دهد امروزه بسیاری از صندلی های خالی دانشگاه هایی که به آموزش تئوری و محض پرداختند نشان می دهد که تجاری سازی دانش دیگر از مسیر آموزش محض میسر نیست و فعالیت های پژوهشی،مراکز نوآوری و رشد خاستگاه این مقوله است لذا مراکز آموزش علمی کاربردی ما در استان نیز باید بیش از گذشته به فعالیت های پژوهشی و رشد و توسعه مراکز نوآوری بپردازند و از مشاوره های شغلی غافل نشوند چرا که نیاز سنجی شغلی و نیاز بازار از طریق همین مشاوره های شغلی امکان پذیر است. برای آموزش های علمی کاربردی در سطوح بلند مدت و مقطع دار نیز باید از حالت کلاسیک خارج و به شکلی پویاتر و با بررسی نیاز جامعه به تدوین رشته های مورد تقاضا و کمتر توسعه یافته بپردازیم و توجه به دوره های کاربینی و کارورزی را سرلوحه آموزش ها قرار دهیم.
● موفقیت دانشگاه جامع علمی کاربردی در ماموریت های تعریف شده اش یعنی اقدام موثر و کارآمدی نظام آموزش مهارتی.
دکتر سلجوقی با اشاره دیدارهای متعدد ریاست دانشگاه با مسوولان کشور توضیح داد: همه این مسوولان مطالبه جدی از دانشگاه در جهت اشتغال زایی دارند که در مسیر ماموریت های تعریف شده باید بصورت جهادی و مضاعف تلاش نماید چرا که نیاز امروز جامعه است و اگر در این مسیر دچار رکود و سستی شویم رسالت دانشگاه به فراموشی سپرده می شود و در این راه ارتباط موثر با با وزارت خانه ها،ارگان ها و سازمان هایی مانند آموزش و پرورش بسیار مفید و موثر است. چرا که جامعه هدف آموزش های مهارتی دانشگاه، دانش آموزان و علاقمندان هنرستانی است و در گسترش و معرفی دانشگاه به این موضوع باید اهتمام بیشتری داشته باشیم.
● دانشگاه جامع علمی کاربردی از ارکان صلاحیت حرفه ای کشور است.
سرپرست واحد استانی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: یکی دیگر از مباحث مهم و اولویت دانشگاه ، دوره های کوتاه مدت است چرا که دوره های کوتاه مدت یکی از بهترین راه های کمک به اشتغال و کارآفرینی و بهبود آن است. ما در این این دوره از درخواست مراکز آموزش علمی کاربردی استان برای پذیرش مهرماه 130 عنوان دوره درخواست شد که دورهای تدوین شده کمتر از گذشته بود و انتظار می رود که مراکز رشته های نو، مورد نیاز و براساس نیاز سنجی را تدوین و درخواست نمایند ولی نباید از دوره های کوتاه مدت غفلت شود و توجه ویژه ای را می طلبد.
وی در ادامه تشریح کرد در حوزه آموزش های مهارتی بخش آموزش های عمومی بر عهده سازمان فنی حرفه ای و بخش اعظم آموزش های عالی مهارتی برعهده دانشگاه جامع علمی کاربردی است که روی دیگر این آموزش ها منجر به صلاحیت حرفه ای می شود و دانشگاه جامع از ارکان صلاحیت حرفه ای کشور است لذا از مراکز درخواست می شود در این زمینه نیز طرح ها و پیشنهادات خود را برای بررسی به واحد استانی ارسال نمایند و مشارکت فعال داشته باشند
پنجمین مسیر طراحی شده برای دانشگاه و کیفیت آموزش های مهارتی، دیپلماسی علمی و گسترش روابط بین الملل به خصوص با کشورهای همجوار می باشد که خراسان رضوی از قابلیت قابل ملاحظه ای در این زمینه برخورددار است و مراکز آموزش علمی کاربردی استان که دارای پتانسیل و ظرفیت فعالیت در این حوزه هستند باید مشارکت گسترده تر و پویاتری داشته باشند.
در پایان نیز در خصوص اهمیت مسایل امنیتی، فرهنگی و اجتماعی در مراکز آموزش علمی کاربردی سخن گفت و روسای مراکز نیز در خصوص موارد مطرح شده در این جلسه به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
