وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: مهارتمحور کردن آموزش نیاز به عزم فرابخشی دارد
به نقل ازروابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی گل در مشهد و در مراسم افتتاحییه رویداد ملی پویش در جمع دانشگاهیان به جایگاه و نقش انجمن های علمی اشاره کرد و گفت: فلسفه وجودی فوق برنامه ها که مسئولیت آن بر عهده انجمن های علمی است، چیست؟ پیشنهادات و راهکارهایی برای تقویت انجمن های علمی باید ارائه شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز کرد: یک دانشجو جدا از ساعات اکادمیک، ۸۵ ساعت اوقات فراغت دارد و برای آن چه برنامه ریزی صورت گرفته است؟ حیف است دانشگاه تنها برای درس اکادمیک برنامه ریزی داشته باشد و نسبت به اوقات فراغت بی توجه باشد.
زلفی گل افزود: دانشگاه باید نسلهایی عاقلتر، متدینتر و مسئولیتپذیرتر نسبت به گذشته تحویل جامعه دهد و به طور قطع دانشگاهی که به ساعات اوقات فراغت دانشجو توجه نمیکند زیست بوم شایستهای برای تربیت نسل آینده نیست.
وی با خاطرنشان کردن اینکه دانشگاه دوران کسب دانش و تجربه است، افزود: باید بستر مناسب برای کار فرهنگی و کسب تجربه وجود داشته باشد.
وی ابراز کرد: انجمنهای علمی باید مورد توجه سیاستگذاران باشد چون در بستر این نهاد، کسب تجربه و مهارت آموزی اتفاق میافتد و از طریق آن اجتماع نخبگانی شکل میگیرد و مجموعه ای از استعدادها کنار هم قرار میگیرند.
زلفیگل به مزایا و نتایج فعالیت انجمن های علمی اشاره کرد و گفت: هم افزایی علمی معنا و ارتقای سطح مهارت محور کردن آموزش و توسعه روحیه کار تیمی و گروهی در بستر انجمن های علمی اتفاق می افتد.
وزیر علوم به مزایای استفاده از بستر فضای مجازی برای اموزش اشاره کرد و گفت: در دوران کرونا تدریس های مجازی در کانال قرار می گرفت و دانشجویان در هر کجای ایران از آن بهره مند می شدند.
زلفی گل اظهار کرد: تجربیات دوران کرونا بسیار ارزشمند بود و با اساتید و دانشجویان در خارج کشور ارتباط و تعامل دوسویه ایجاد شد.
وی با خاطرنشان کردن اینکه ظرفیت بالایی در اختیار انجمن علمی قرار دارد، اظهار داشت: چون انجمن های علمی از جایگاه ویژهای برخوردار هستند، باید آن را به نحو شایسته مدیریت کرد.
زلفی گل افزود: پیشرفت دانشگاه در گرو وسعت نظر و فکر رییس دانشگاه است. اگر هزینه کند روز به روز شاهد رشد و ترقی این فضای علمی است. مهارت محور کردن آموزش نیاز به عزم فرابخشی دارد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با طرح این پرسش که ما برای اینکه آموزشهای دانشگاهی را مهارت محورتر کنیم چه قدمی برداشتیم؟ ابراز کرد: نمی گویم مهارت محور نیست بلکه باید رشد پیدا کند علی الخصوص در مقطع کارشناسی و این مهم نیاز به عزم فرابخشی دارد.
زلفی گل افزود: آیا با تغییر سر فصل این اتفاق رخ می دهد؟ برای رسیدن به این مهم باید کارورزی را جدی بگیریم. آیا بعد از فارغ التحصیلی دانشجو صنایع مرتبط به راحتی او را می پذیرند.
وی گفت: همه به این مهم واقف هستیم که اگر فارغ التحصیلان مهارت محور باشند، راحت تر شغل پیدا می کنند و حل این مساله دغدغه ذهنی من است و باید برای ان راهکار پیدا کرد و قطعا حل آن در گرو ذهن فعال و بانشاط دانشجویان است.
عالیترین مقام مسئول وزارت علوم ابراز کرد: ترویج فناوری هنر است و علم و دانش نوظهور را باید عمومیسازی کنیم و در همین راستا انجمنهای علمی باید یافتههای جدید را به گونهای بیان کنند که عموم جامعه درک کنند و سطح دانایی جامعه ارتقا پیدا کند.
