برگزاری دوره آشنایی با نظام علمی کاربردی ویژه مدرسان منتخب متقاضی تدریس فراخوان ۱۴۰۳ در خراسان رضوی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی،دکتر ترابی زاده، معاون علمی واحد استانی و مدرس این دوره آموزشی با اشاره به ساختار متفاوت دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مدرسان این دانشگاه میتوانند نقش بسزایی در پیشبرد اهداف دانشگاه در اجرای دورههای بلند مدت وکوتاه مدت داشته باشند. و به اجرای برنامههای دانشگاه جامع علمی کاربردی در اجرای صلاحیت حرفهای کمک کنند لذا شناخت نظام علمی کاربردی و دانشگاه متولی این نظام آموزشی بسیار حائز اهمیت است چرا که مدرسان یکی از مهمترین رکنهای مراکز آموزش علمی کاربردی محسوب میشوند.
وی با بیان اینکه دو قید مهم «علمی» و «کاربردی» بودن مباحث تدریس در این دانشگاه بسیار مهم است، گفت: ماموریت این دانشگاه به عنوان یک دانش مهارتی این است که دانشجویان آموزشهایی را فرا بگیرند که راحتتر و سریعتر وارد بازار کار شوند لذا مدرس باید به دانش روز مسلط باشد تا بتواند بهترین شیوه تبدیل علم به عمل را به دانشجو بیاموزد و کارآفرین پرورش دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه به تشریح ، تعریف و ماهیت آموزش های علمی کاربردی و تفاوت آن با آموزش نظری و دستگاههای اجرایی متولی آموزشهای شغلی در کشور پرداخت و تاریخچه و شکل گیری این دانشگاه، نوع آموزش، عناصر آموزشی، مشخصههای نظام آموزشی، آموزش در محیط کار، الگوی تدوین برنامه درسی، آنالیز توانمندیها و مهارتهای شغلی، آموزش در حین کار را توضیح داد و به چند نظام آموزشی علمی کاربردی برتر دنیا که از ابتدای شروع ایجاد شده است اشاره کرد.
در ادامه این جلسه، مهندس سعیدی،رئیس اداره نظارت و ارزیابی واحد استانی، در مبحث قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با محور ارائه مهارت، فناوری و برنامهریزی درسی و مباحث مربوط به مدرسان در حوزه مدرسان، تربیت مدرس، سامانه های دانشگاه و قراردادهای مدرسان به ارائه برخی مباحث مهم برای مدرسان پرداخت.
شایان ذکر است ریزمحتوای آشنایی با نظام علمی کاربردی، آشنایی با ۴ نسل دانشگاههای کشور و به طور ویژه شناخت دانشگاه نسل سوم و اهداف آن به عنوان دانشگاه کارآفرین، آشنایی با جایگاه و سیستم آموزشی دانشگاه، تفاوت آن با سایر نظامهای آموزشی، ضرورت اجرای دورههای مهارتی علمی کاربردی، ساختار و سطوح آموزش، نقاط ضعف و قدرت آن و برخی وظایف اصلی مدرسان و شیوه تدریس از جمله عنوان های مورد اشاره در این دوره برای حدود 130مدرس متقاضی حاضر در این دوره بود.
