برگزاری دوره آشنایی با نظام علمی کاربردی ویژه مدرسان منتخب متقاضی تدریس فراخوان ۱۴۰۳ در خراسان رضوی

۰۴ خرداد ۱۴۰۴ | ۱۲:۲۶ کد : ۸۰۰۸۰ اخبار اسلایدر
تعداد بازدید:۱۲۲۲
دوره عمومی آشنایی با نظام علمی کاربردی برای مدرسان متقاضی فراخوان ۱۴۰۳ که در آزمون‌های صلاحیت عمومی و علمی پذیرفته شده‌اند اواخر اردیبهشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی،دکتر ترابی زاده، معاون علمی واحد استانی و مدرس این دوره آموزشی با اشاره به ساختار متفاوت دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مدرسان این دانشگاه می‌توانند نقش بسزایی در پیشبرد اهداف دانشگاه در اجرای دوره‌های بلند مدت وکوتاه مدت داشته باشند. و به اجرای برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در اجرای صلاحیت حرفه‌ای کمک کنند لذا شناخت نظام علمی کاربردی و دانشگاه متولی این نظام آموزشی بسیار حائز اهمیت است چرا که مدرسان یکی از مهم‌ترین رکن‌های مراکز آموزش علمی کاربردی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه دو قید مهم «علمی» و «کاربردی» بودن مباحث تدریس در این دانشگاه بسیار مهم است، گفت: ماموریت این دانشگاه به عنوان یک دانش مهارتی این است که دانشجویان آموزش‌هایی را فرا بگیرند که راحتتر و سریع‌تر وارد بازار کار شوند لذا مدرس باید به دانش روز مسلط باشد تا بتواند بهترین شیوه تبدیل علم به عمل را به دانشجو بیاموزد و کارآفرین پرورش دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه به تشریح ، تعریف و ماهیت آموزش های علمی کاربردی و تفاوت آن با آموزش نظری و دستگاه‌های اجرایی متولی آموزش‌های شغلی در کشور پرداخت و تاریخچه و شکل گیری این دانشگاه، نوع آموزش، عناصر آموزشی، مشخصه‌های نظام آموزشی، آموزش در محیط کار، الگوی تدوین برنامه درسی، آنالیز توانمندی‌ها و مهارت‌های شغلی، آموزش در حین کار را توضیح داد و به چند  نظام آموزشی علمی کاربردی برتر دنیا که از ابتدای شروع ایجاد شده است اشاره کرد.

در ادامه این جلسه، مهندس سعیدی،رئیس اداره نظارت و ارزیابی واحد استانی، در مبحث قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با محور ارائه مهارت، فناوری و برنامه‌ریزی درسی  و مباحث مربوط به مدرسان در حوزه مدرسان، تربیت مدرس، سامانه های دانشگاه و قراردادهای مدرسان  به ارائه برخی مباحث مهم برای مدرسان پرداخت.

شایان ذکر است ریزمحتوای آشنایی با نظام علمی کاربردی، آشنایی با ۴ نسل دانشگاه‌های کشور و به طور ویژه شناخت دانشگاه نسل سوم و اهداف آن به عنوان دانشگاه کارآفرین، آشنایی با جایگاه و سیستم آموزشی دانشگاه، تفاوت آن با سایر نظام‎های آموزشی، ضرورت اجرای دوره‌های مهارتی علمی کاربردی، ساختار و سطوح آموزش، نقاط ضعف و قدرت آن و برخی وظایف اصلی مدرسان و شیوه تدریس از جمله عنوان های مورد اشاره در این دوره برای حدود 130مدرس متقاضی حاضر در این دوره بود.