معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: برنامههای تحولی دانشگاه جامع علمیکاربردی همراستا با برنامههای تحولآفرین وزارت علوم است
به گزارش روابطعمومی دانشگاه جامع علمیکاربردی، دکتر ابوالفضل واحدی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه جامع علمیکاربردی که در مرکز آموزش علمیکاربردی شهید صیاد شیرازی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره دانشمندان، استادان و دانشجویان شهید، بهویژه ۲۰ مدرس و دانشجوی شهید این دانشگاه در جنگ ۱۲روزه با رژیم صهیونیستی اظهار داشت:
«مهرماه، بهار تعلیم و تربیت و فصل رویش و پویایی است. آرامش، امنیت و فرصت آغاز دوباره در فضای علم و آموزش را مرهون ایثار و جانفشانی این عزیزان هستیم.»
وی در ادامه با اشاره به رسالت دانشگاه جامع علمیکاربردی در پیوند دادن آموزش با نیازهای واقعی جامعه و محیط کار گفت:
«تلفیق آموزش با محیط واقعی کار، ارتقای مهارت و ایجاد اشتغال مؤثر، از بنیادیترین اهداف آموزش عالی در تراز انقلاب اسلامی است. دانشگاه جامع علمیکاربردی با بیش از ۴۸۰ مرکز آموزشی در سراسر کشور و تربیت بیش از دو میلیون و چهارصد هزار دانشآموختهی مهارتمحور، نقشی بیبدیل در تحقق این هدف بر عهده دارد.»
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به ظرفیتهای برنامه هفتم توسعه در مواد ۹۳ و ۹۵ آن و آییننامه اجرایی آموزشهای مهارتی افزود:
«برای گسترش واقعی آموزشهای مهارتی، نخست باید نیازهای مهارتی کشور بهصورت دقیق احصا شود. تحقق این امر، نیازمند همافزایی دستگاههای دولتی و غیردولتی و بهرهگیری از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، استارتاپها و مراکز نوآوری است تا هر دانشآموخته، هنگام ورود به بازار کار، حداقل یک مهارت کاربردی و قابل عرضه داشته باشد. دانشگاه جامع علمیکاربردی در این مسیر، میتواند نقش راهبردی و الگوساز ایفا کند.»
دکتر واحدی همچنین اعتباربخشی به دورههای آموزشی را از اولویتهای مهم معاونت آموزشی وزارت علوم دانست و تصریح کرد:
«هرگاه مجوزی برای اجرای یک دوره آموزشی صادر میشود، پایش مستمر و ارزیابی مستند عملکرد آن ضروری است تا اطمینان حاصل شود کیفیت آموزش و انطباق با استانداردهای حرفهای و مهارتی حفظ شده است.»
وی با تبیین ارکان اصلی نظام آموزشی اظهار داشت:
«یک نظام آموزشی پویا بر چهار رکن استوار است: دانشجو بهعنوان محور یادگیری، استاد بهعنوان عامل انتقال مفاهیم، محتوای آموزشی و نرمافزاری بهعنوان بستر دانایی، و زیرساختهای فیزیکی و فناورانه بهعنوان پشتوانهی اجرا. اثربخشی آموزش زمانی محقق میشود که این چهار رکن در تعامل و توازن با یکدیگر عمل کنند.»
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان، بر ضرورت بازنگری مداوم برنامهها و محتوای درسی، ارتقای کیفیت آموزشها، و توجه به بازخوردهای اجرایی و نیازهای روز جامعه تأکید کرد و افزود:
«حرکت در مسیر تحول آموزشی نیازمند پویایی مستمر، بهرهگیری از فناوریهای نوین و تقویت پیوند میان دانشگاه و صنعت است؛ امری که دانشگاه جامع علمیکاربردی در آن پیشتاز و اثرگذار است.
