نماینده مردم مشهد،کلات و سخنگوی کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری در مجلس :

گذر جامعه از مدرک گرایی و گره خوردن توسعه کشور به مهارت آموزی موجب اقبال جامعه به دانشگاه های مهارتی شده است

۱۸ آبان ۱۴۰۴ | ۰۷:۴۲ کد : ۸۳۱۷۴ اخبار اسلایدر
تعداد بازدید:۷۴

نماینده مشهد و کلات و سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در همایش ملی مهارت افزایی،هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای بااشاره به تجربه خود بعنوان عضوی از دانشگاه و از سوی دیگر بعنوان نماینده مجلس گفت:امروز ملاک موفقیت شخص مدرک دانشگاهی او نیست ولو از هردانشگاهی که باشد و این موضوع طی مسیری که جامعه به جلو حرکت کرده است خود را نشان داده است هرچه جامعه به سمت رشد و توسعه گام برداشته است نیاز به تخصص و تبحر در تبدیل ایده به محصول بیشتر احساس شده است.

دکتر عظیمی راد تشریح کرد: امروزه برای جامعه شخصی مهم تر است که با استفاده از مهارت خود گره ی را از آن جامعه بازکند، مشکلی را از صنعت وبخش خدمات و کشاورزی بگشاید لذا اینجاست که نقش دانشگاه های مهارت محوری مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه ملی مهارت بیش از گذشته نمایان و پر رنگ می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد:احصا مشکلات جامعه در بخش های مختلف کمک می کند تا برنامه ریزی بهتری  صورت پذیرد یکی از مشکلات گذشته مدرک گرایی بوده است و غفلت از پرورش نیروی ماهر لذا امروزه  اشباع جامعه از مدرک و نیاز به مهارت محوری، باعث شده که دانشگاه ها،بسوی مهارت آموزی سوق پیدا کنند و این نیازمند بازنگری در دروس است تا 40 درصد اشتغال دانشجویان در برنامه های آموزشی مهارت محوری دانشگاه ها طبق برنامه هفتم توسعه موفقیت آمیز باشد و صد البته این موضوع شرط اول موفقیت در کسب و کار و توسعه جامعه است.

وی یکی دیگر از مشکلات دانشگاه را بی رغبتی و بی انگیزگی در بدنه اساتید و دانشجویان دانست و گفت: چون جایگاه مهارت محوری را نادیده گرفتیم و تا حد امکان به مقاله نویسی و دانش کلاسیک اهمیت دادیم لذا اساتید و دانشجویان علی رغم میل خود به همان سمت گرایش پیدا کردند اما امروز در مجلس،دولت و ارکان نظام  برای ترغیب اساتید و دانشجویان به مهارت آموزی و مهارت پروری،برنامه ریزی صورت پذیرفته تا آیین نامه ارتقا اساتید را به سمت مهارت محوری ببرد تا کسی که به پرورش نیروی مهارتی می پردازد بتواند از این مزایا بهره مند شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، توزیع بودجه های پژوهشی در دستگاه های اجرایی است که بعضا اصلا مصرف نشده و بلوکه باقی می ماند تا برگشت داده شود لذا باید این بودجه ها در صندوق پژوهش وزارت علوم،تحقیقات و فناوری قرار گیرد و به شکل واقعی در دسترس اساتید و دانشجویانی قرار گیرد که در بخش های مختلف  به شکل تیمی  روی پژوهش های فعالیت دارند که علم را به محصول تبدیل می کند یا ایده ای را به خدمتی برای جامعه تبدیل می کنند و این بهترین شکل حمایت از دانشمندان و دانش پژوهان جامعه است که مهارت تبدیل دانش به خدمت موثریا کالا را دارند لذا در آینده این صندوق افرادی که در حوزه مهارتی نیز پژوهشی را ارائه می کنند مورد حمایت قرار می دهد.

وی در پایان گفت: مجلس همواره از دانشگاه ملی مهارت و دانشگاه جامع علمی کاربردی حمایت می کند چرا که پرورش نیروی ماهر لازمه توسعه اقتصادی و رونق اشتغال است .